جشنواره فیلم فجر1401

جشنواره فیلم فجر1401

جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی ایران است که در سال 1401 نیز به رسم هر سال، از تاریخ 12 بهمن 1401 شروع و در 22 بهمن 1401 مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی به پایان می رسد.

در چهل و یکمین جشنواره فجر24 فیلم حاضر در بخش مسابقه دارد و 4 فیلم نیز به‌عنوان فیلم‌های رزرو معرفی شده‌اند. در ادامه این بخش از نمناک به معرفی فیلم های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فجر می پردازیم.

هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱

اعضای هیات انتخاب چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر چهره‌های نام‌آشنایی هستند. چهره‌هایی عموما با سابقه مدیریتی و وابسته به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی. از محمدحسین نیرومند و رضا پورحسین تا محمدرضا شرف‌الدین و محمدرضا عباسیان اعضای این هیات انتخاب را تشکیل می‌دهند. حضور حبیب احمدزاده و پرویز شیخ‌طادی و روح‌الله سهرابی نیز وزن هنری و فیلمسازی هیات انتخاب را بالاتر برده است.

ویژگی های جشنواره ۴۱ فیلم فجر

  • جشنواره امسال یک جشنواره کاملا دولتی است؛ این به این معنا نیست که در دوره‌های قبل حضور بخش خصوصی در این جشنواره کاملا احساس می‌شد. اما در این دوره حضور پرتعداد فیلم‌هایی که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذارشان نهادهای دولتی و شبه‌دولتی هستند نشانی از ریل‌گذاری جدید دولت سیزدهم در سینما است.
  • فیلم‌هایی با گرایش‌های انقلابی و پرداختن به موضوعاتی استراتژیک که توسط نهادهایی همچون بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی اوج و حوزه هنری انقلاب اسلامی تهیه شده‌اند. بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم رکورددار حضور در این رویداد است.
  • نکته جالب دیگر اینکه تا امروز و لحظه انتشار این مطلب خبری از برگزاری بزرگداشت برای هیچ سینماگری نیست و از این منظر می‌توان این دوره را تا امروز رکورددار خرق عادت دانست.
  • در این دوره از جشنواره بعد از برگزاری ۶ دوره جشنواره بین‌المللی فجر در ماه اردیبهشت تحت عنوان جشنواره جهانی فجر، مسئولان برگزاری باز هم تصمیم گرفتند این جشنواره را با رویداد ملی که در بهمن‌ ماه برگزار می‌شود ادغام کنند که این باعث شد تمامی تلاش‌های چندین ساله بخش بین‌الملل برای تثبیت جشنواره از بین برود.
  • از طرفی به واسطه اتفاقات جاری در کشور که از شهریور امسال آغاز شد برگزارکنندگان جشنواره با چالش‌های جدی برای ثبت‌نام و معرفی فیلم‌های بخش مسابقه روبرو شدند که باعث تاخیر در اعلام فیلم‌های بخش مسابقه شد و در حالی که کمتر از یک هفته تا برگزاری این جشنواره مانده بود اسامی فیلم‌ها توسط دبیر جشنواره اعلام شد.
  • در این دوره از جشنواره حضور اسامی ناآشنا است که تجربه‌های جدیدی را در سینما پشت سر می‌گذارند. در واقع جشنواره امسال از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته شده باعث شده است این جشنواره تبدیل به جشنواره گمنام‌ها شود.
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
Call Now Button