الیاف شیشه ای بتنی

الیاف شیشه ای بتنی

بتن یکی از پر مصرف ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان می باشد لذا در سال های اخیر رویکرد متخصصان صنعت ساختمان به ارتقای کیفیت این محصول معطوف شده است. از جمله مشخصات فنی بتن که در پژوهش ها مورد توجه محققان قرار گرفته است, مقاومت فشاری و کششی آن می باشد.

جهت رسیدن به این هدف, در سال های اخیر, استفاده از نسبت آب به سیمان کمتر با کمک فوق روان کننده ها, و نیز استفاده از پوزولان های طبیعی و یا مصنوعی, و همچنین استفاده از الیاف از جنس ها و با مشخصات متفاوت, در ترکیب بتن, معمول شده است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت و خرد کردن قطعات، الیاف شیشه صرفه اقتصادی زیادی پیدا کرده‌اند. انواع الیاف بتن شیشه که از فیبر شیشه با تارهایی با ضخامت حدود ۱۰ میکرومتر تشکیل شده است، مقاومت کششی فوق‌العاده‌ای در برابر قطر کم داشته و چسبندگیِ سطحی بالایی دارد.

مقاومت حرارتی بالای این مواد، یکی از عوامل توسعه این صنعت است. از جمله مشکلات این الیاف، عدم زیست تخریب‌پذیری آن است. قیمت پایین این ماده نیز نسبت به انواع الیاف بتن، از جذابیت‌های مطلوب این الیاف به شمار می‌رود.

تاثیر الیاف در بتن

تحقیقات نشان می دهد ساخت بتن آسفالتی با الیاف شیشه و پلی پروپیلن مقاومت نهایی بتن با بکارگیری این دو الیاف نسبت به دیگر نمونه‌های الیاف موجود در بازار بیشتر شده است.

در این مطالعه مشخص شد الیاف شیشه به طول ۱۲ میلی‌متر و ۳% وزنی، ۳۶% مقاومت فشاری بتن را نسبت به حالت بدون الیاف افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از این الیاف، ۵۰% عمر خستگی بتن را افزایش داده و موجب افزایش مقاومت در برابر شیار شدگی می‌شود. ترکیب الیاف شیشه و پلی پروپیلن، ایده‌ای برای بهینه‌سازی کاربرد این افزودنی‌ بتن است.

کاربرد الیاف شیشه در صنایع مختلف، سبب گستردگی و در دسترس بودن این ماده شده است. فیبر شیشه، عایق الکتریکی مناسبی است و مدول کششی کمتری نسبت به الیاف کربن دارد. وزن مخصوص این الیاف، نسبتاً زیاد است و به دلیل سختی زیاد، قالب را دچار سایش می‌کند. الیاف شیشه مخصوص بتن در چند گروه دسته‌بندی می‌شوند:

  • نوع E: متداوال‌ترین محصول بازار است. میزان مواد قلیایی این ماده کم است و ارزان بودن آن، سبب مصرف بالای آن شده است.
  • نوع :C حاوی آهک سود دار در ترکیبات خود بوده، در محیط‌های ویژه و با شرایط خاص استفاده می‌شود و بکارگیری آن برای پوشش خطوط لوله و مخازن بسیار مناسب است.
  • نوع :AR به دلیل حضور مواد قلیایی بسیار در ترکیبات آن، از مدار تولید خارج شده است.
  • نوع:S  در صنایع هوا و فضا و کارهای تحقیقاتی استفاده می‌شود. افزایش طول این مواد حدود ۴% است و بعضی انواع آن، بالاترین مقاومت کششی را در تمام دنیا دارند. چگالی این مواد نیز بسیار بالا بوده و حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد عدم وجود الیاف در بتن، شکل‌پذیری بتن را کم کرده و در نتیجه بتن پوسته شده و در نهایت تخریب می‌شود. از این رو بکارگیری الیاف در بتن اهمیت زیادی دارد. همراهان گرامی می توانند برای اطلاعات کامل در مورد محصولات صنعت ساختمان و همچنین ثبت آگهی کلیک کنند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
Call Now Button