بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ایران، در پایتخت و در منطقه ۱۲ واقع شده است. وسعت این بازار به بیش از یک کیلومترمربع می‌رسد. شمال و جنوب بازار به خیابان پانزده خرداد و خیابان‌ مولوی محدود می‌شود و شرق و غرب آن را خیابان مصطفی خمینی و خیابان خیام احاطه کرده‌ است.

راهنمای خرید از بازار بزرگ تهران

در بازار بزرگ هرآنچه را که بخواهید می‌توانید پیدا کنید. ازآنجاکه بازار بسیار بزرگ است، پیداکردن مغازه‌ها مشکل خواهد بود، بنابراین در هر قسمت از بازار، گروه خاصی از کالاها را می‌توانید پیدا کنید مثلا برای خرید آجیل، به بازار چهارسوق بروید. یکی از قسمت‌های قدیمی بازار بزرگ تهران ، بازار چهارسوق است که معماری و بافت قدیمی آن، آثار ملی محسوب می‌شود. این بازار که در نزدیکی مسجد جامع و در خیابان ۱۵ خرداد واقع شده، در سال ۱۱۸۵ خورشیدی ساخته شد. بازار چهارسوق سقفی کوتاه با گچ‌بری‌های زیبا و متعدد دارد. لباس‌های زنانه مانند شال، روسری، دستکش، کلاه و غیره را در بازار جعفری پیدا خواهید کرد.

برای خرید طلا و جواهر، بازار زرگرها مکان مناسبی است که اجرت ساخت پایینی نسبت به سایر فروشگاه‌های طلا ارائه می‌دهد.

لوازم خانگی را در بازار حاجب‌الدوله می‌توانید با قیمت‌های بسیار مناسب تهیه کنید. تیمچه حاجب‌الدوله نیز در مجاورت مسجد جامع قرار گرفته است معماری این بازار بسیار زیباست. تیمچه توسط حاج‌علی‌خان حاجب‌الدوله در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. در سال ۱۳۵۶ خورشیدی این تیمچه توانست در لیست آثار ملی قرار بگیرد.

محصولات زیبایی و آرایشی باکیفیت را از کوچه مروی بخرید.

سرای مشیر خلوت مرکز فروش کیف، کوله‌پشتی و چمدان است. این مسئله را به یاد داشته باشید که اکثر فروشگاه‌های این بخش عمده‌فروش‌اند؛ اما به‌احتمال‌زیاد بتوانید خرید جزئی خود را نیز انجام دهید.

لوازم‌التحریر را می‌توانید از بازار بین‌الحرمین تهیه کنید. بازار بین‌الحرمین یکی از بازارهای اصلی است که به آن بازار لوازم‌التحریر هم می‌گویند. انواع خودکار، روان‌نویس، دفتر، مدادرنگی و سایر لوازم‌التحریر ضروری را با قیمت بسیار مناسب‌تر از سطح شهر، می‌شود از این بازار خرید.

دیدنی های اطراف بازار بزرگ تهران

  • پارک شهر
  • کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی در حدود ۴۰۰ سال، یکی از جاهای دیدنی اطراف بازار به حساب می‌آید

  • موزه مقدم

موزه مقدم در نزدیکی میدان حسن‌آباد واقع شده است که یکی از مسیرهای رسیدن به بازار استاین موزه از خانه‌های مجلل دوران قاجار بوده و به یکی از درباریان آن دوران به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک، تعلق داشته است.

  • بازار چهارسوق

چهارسوق بزرگ و چهارسوق کوچک، بازارهای تهران را به یکدیگر متصل می‌کنند. چهارسوق بزرگ در دوره زندیه و دوره قاجار ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین بناهای تهران در بازار بزرگ، محسوب می‌شود. چهارسوق بزرگ به‌عنوان بخشی از بازار،  نفیس‌ترین گچ‌بری و ارزش معماری بالایی دارد

  • امامزاده زید

امامزاده زید آرامگاه یکی از نوادگان امام زین‌العابدین است که در دوران صفوی بنا نهاده شد. این بقعه که در انتهای جنوبی بازار بزازان قرار دارد، در سال ۱۳۱۵ به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • آرامگاه لطفعلی‌خان زند

در کنار آرامگاه امامزاده زید، آرامگاه لطفعلی‌خان زند قرار گرفته است

  • مسجد امام

مسجد امام خمینی که پیش‌ترها به نام مسجد شاه معروف بود، دومین مسجد قدیمی تهران است. این مسجد در حدود ۲ قرن قدمت دارد و در سال ۱۳۶۳ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • مسجد جامع

مسجد جامع از جاهای دیدنی تهران کهن‌سال‌ترین مسجد تهران است و قدیمی‌ترین شبستان آن قدمتی بیش از هزار سال دارد. مساحت مسجد جامع در حدود ۴۵۰۰ مترمربع و زیربنای آن در حدود ۲۰ هزار مترمربع است. حیاط مسجد حدود ۹۰۰ مترمربع مساحت دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
Call Now Button