شهرک بهسازی صنایع چوب ایران

شهرک بهسازی صنایع چوب ایران

اولین شهرک تخصصی صنایع چوب کشور در منطقه احمد آباد مستوفی واقع در حاشیه غرب تهران در سال 1385 تاسیس شد. بنیان گذار این طرح، جناب آقای عبداللهی از پیشروهای صنعت چوب بوده و با بیش از 25 سال تجربه موفق در زمینه تولیدات مصنوعات چوبی در خارج از ایران، اقدام به تاسیس این شهرک کرده است.

این شهرک قطب صنایع چوب و مبلمان کشور است و ساخت آن در 3 فاز  و در فضایی به مساحت 200 هکتار برنامه‌ریزی شده که تاکنون تنها فاز 1 آن به بهره‌برداری رسیده است. فاز اول این شهرک بعد از 15 سال در فضایی به مساحت 91 هکتار ساخته شده که در حال حاضر در آن بیش از  95 واحد صنعتی با بیش از 3500 پرسنل در آن مشغول به کار هستند اما این شهرک ظرفیت اشتغال‌زایی برای 7000 نفر به صورت مستقیم و 12000 نفر به صورت غیرمستقیم را دارد.

نمایشگاه دائمی مبلمان و مصنوعات چوبی فیورکس (Furex) در این شهرک قرار دارد که فرصت مناسبی برای معرفی محصولات، کالا و خدمات بوده و هم اکنون بسیاری از برندهای نام آشنا در صنعت چوب، در نمایشگاه صنعت چوب حضور دارند که خریداران می‌توانند به صورت مستقیم از آن‌ها خرید کنند. این نمایشگاه در 6 طبقه و در فضایی به مساحت 36000 متر مربع آماده واگذاری به صنعتگران بوده و تنها با هزینه 4 روز یک نمایشگاه موقت می‌توان برای یک سال این نمایشگاه را اجاره کرد.


صنایع چوب چیست

صنایع چوب چیست؟

در واقع صنایع چوب به استفاده از چوب به عنوان یک ابزار اصلی و ساخت انواع لوازم چوبی است. از این موارد میتوان به مبلمان و تخت خواب اشاره کرد. البته ساخت لوازم چوبی دارای دیگر لوازم ضروری نیز میباشد. انواع میزها ، کمدها و … همگی در تعریف صنایع چوبی جایگاه خود را دارند.

 قدمت استفاده از چوب و صنایع چوبی در ایران حدوداً به پنج هزار سال قبل برمی‌گردد. زمانی که مردم با استفاده از چوب اقدام به ساخت خانه و سرپناه برای خود کردند همچنین پس از این اقدام انسان به کاربرد های دیگر از چوب پی برد امروز با استفاده از چوب و صنعت چوب بسیاری از لوازم خانگی و حتی اداری نیز ساخته می  شود.

 مشاغل مربوط به صنایع چوب

 تنوع بسیاری که در انواع چوب وجود دارد زیبایی‌ ها و تنوع کاری بسیار زیادی در این حوزه بوجود آورده است. امروزه افراد بسیار زیادی فارغ‌ التحصیل از رشته صنایع چوب و یا حتی مشغول به تحصیل در این رشته می شوند. 

 این‌که فارغ التحصیلان بعد از اتمام دانشگاه می‌توانند در کجا مشغول به کار شوند یکی از سوالات اصلی در انتخاب رشته می باشد. فارغ‌ التحصیلان در رشته صنایع چوب می‌توانند در دفاتر صنایع چوب سازمان جنگل‌ها و مراتع مشغول بکار شوند. همچنین در نمایشگاه های فروش مبلمان ها و یا حتی کارگاه‌ های ساخت‌ و ساز صنایع چوبی می‌توانند مشغول بکار شوند.

همچنین با تدریس مهارت های خود یاد می‌توانند وارد مؤسسات آموزشی و پژوهشی بشوند، و در ادامه می‌توانند به‌عنوان پشتیبان در خدمات پس از فروش مبلمان و صنایع چوبی شاغل شوند.

انواع چوب در صنایع چوبی

  انواع چوب در صنایع چوبی :

چوب راش :

یکی از بهترین انواع چوب در صنایع چوبی می باشد. چوب راش به دلیل بافت همگنی که دارد و به دلیل دارای سختی بسیاری نسبت به باقی چوب هاست بیشترین تقاضا را برای خرید و استفاده در صنایع چوبی دارد. همچنین این چوب مقاومت بسیار بالایی در برابر حشرات و قارچ‌ ها دارد.

 چوب ملچ :

از دیگر چوب های مرغوب در صنایع چوبی ، میتوان به چوب ملچ اشاره کرد. این چوب که به دلیل کیفیت ، زیبایی و وزنی بالا بسیار گران قیمت است.

چوب درخت افرا :

این درخت که در نواحی جنگلی و خاکی اسیدی رشد می کند از گونه‌های متفاوتی برخوردار است. درخت افرا دارای سه نوع شیره دار اپلت و کیکم است. با دو نوع کلی سخت و نرم موجود می باشد.  چوب درخت افرا بیشتر به رنگ سفید مایل به صدفی که با رگه‌ های رنگی می باشد.

چوب گردو :

حتماً نام چوب درخت گردو را بسیار شنیده‌ اید اما از ویژگی‌ های بارز آن آگاه نیستید. این چوب سخت که از رنگ شکلاتی تیره تا قهوه‌ ای روشن به خود دارد دارای درختی به ارتفاع بیست و چهار تا سی و پنج متر می باشد.

چوب گردو به دلیل زیبایی که دارد بیشتر در تولید کابینت مبلمان و ابزار آلات موسیقی استفاده می شود.

چوب بلوط :

اگر شما هم با درخت بلوط آشنایی داشته باشید حتماً می‌دانید که این درخت دارای تنوع رنگی بسیار زیادی است. چوب این درخت بیشتر به رنگ‌ های عسلی تا رنگ های انواع قرمز را دارد. مقاومت این چوب در برابر رطوبت و باران واقعاً ستودنی است و در مناطق بسیار گرم و مرطوب و همچنین پر باران استفاده می‌شود.

 چوب روس :

چوب روس یا کاج دارای ارتفاعی از بیست تا سی و پنج متر است. در بازار چوب به دسته‌ ی چوب‌ های سفید اصطلاحاً چوب‌ های روس می گوید. این چوب به دلیل سبکی که دارد بسیار مورد علاقه حشرات برای لانه گزینی هستند. بیشترین مصارف آن در ساخت اسکلت ساختمان‌ ها و همچنین صنایع کاغذسازی است.

 چوب چنار :

چوب درخت چنار از چوب های مرغوبی است که در صنعت چوب و لوازم چوبی بسیار کاربرد دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
Call Now Button